آهن شهر پاسارگاد

فروشگاه محصولات ساوه

تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

لوله فولادی، نوعی فولاد بلند و توخالی است که از آن در لوله‌کشی برای هدایت سیالاتی مثل گاز طبیعی، آب، گاز شهری، بخار، نفت و … استفاده می‌شود. لوله بدون درز طی فرایند نورد در یک‌مرتبه شکل می‌گیرد. اما لوله‌های درزدار باید پس از فرایند نورد، جوش بخورند که معمولاً این کار با جوش چرخشی و جوش مستقیم صورت می‌گیرد. عملکرد لوله‌های بدون درز بهتر است و طبیعتاً قیمت تمام‌شده بیشتری نیز دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز خواهیم پرداخت.

تفاوت در هم‌مرکز بودن

تفاوت در هم‌مرکز بودن

فرایند تولید لوله بدون درز این‌گونه است که یک حفره در یک شمشال فولاد ضدزنگ با دمای ۲۲۰۰ درجه فارنهایت ایجاد می‌شود. در چنین دمای بالایی، با فرایندهای کشش و قالب‌زنی، فولاد نرم می‌گردد. بنابراین ضخامت دیواره لوله یکنواخت نمی‌باشد و از بی‌نظمی و بی‌قاعدگی بالایی تبعیت می‌کند. یک سری فرایندهای دیگر انجام می‌شود تا ضخامت دیواره لوله یکنواخت شود. درنهایت، ضخامت دیواره یکنواخت می‌گردد و عملیات هم‌مرکز بودن لوله‌های بدون درز به اتمام می‌رسد. ضخامت دیواره لوله‌های درزدار و توان آن‌ها بسیار کمتر است و کلیات محیط دیواره و ضخامت آن در فازهای ابتدایی، برخلاف لوله بدون درز، بسیار یکنواخت می‌باشد. همین فرایندهای ابتدایی باعث تفاوت بسیاری در هم‌مرکز بودن این دو نوع لوله ایجاد کرده است.

درمجموع ضخامت دیواره مسلماً نقش مهمی در استحکام فلز و تحمل آن در برابر فشارهای وارده دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. اما با توجه به گفته‌های بالا عملکرد نسبتاً بهتر لوله‌های بدون درز را می‌توان به عنوان اولین تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز استنباط کرد.

تفاوت در عملکرد جوشکاری

تولید مواد اولیه فولاد و لوله بدون درز کار بسیار سختی نیست. مواد اولیه آن به‌راحتی با یکدیگر تلفیق و ترکیب‌ می‌شوند ولوله‌های بدون درز مناسب عملیات جوشکاری ارائه می‌دهند. برای مثال، با توجه به درصد خاصی از مواد که در جوشکاری لازم می‌باشد، موادی همچون سیلیکون، سولفور، منگنز، اکسیژن و فریت مثلثی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و لوله بدون درز به‌راحتی برای عملیات جوشکاری آماده می‌گردد. البته باید توجه داشت که اگر درصد به کار رفتن یکی از مواد بالا جابه‌جا شود، باعث ایجاد مشکلاتی در سطح لوله می‌گردد که دیگر مناسب جوشکاری نیست.

در لوله‌های درزدار نیز عملیات جوشکاری تقریباً به همین شکل انجام می‌شود. اما ممکن است از مواد اولیه کمتری برای تولید آن و آماده‌سازی برای فرایند جوش استفاده شود که طبیعتاً یک سری خواص را به این لوله‌ها القا نمی‌کند. این مسئله را می‌توان به عنوان یکی دیگر از موارد تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز برشمرد.

تفاوت در استحکام

لوله‌ درزدار و بدون درزی که از یک نوع آلیاژ و یک عملیات حرارتی یکسان ساخته‌شده باشند، استحکامی یکسان دارند. اما پس از آزمایش‌های کششی و لرزش سه‌بعدی، لوله درزدار معمولاً دچار ترک‌خوردگی می‌شود. نقطه ترک‌خوردگی نیز معمولاً در جایی دور از مناطق حرارت‌دیده و نقاط جوش می‌باشد. دلیل مقاومت بیشتر لوله‌ بدون درز نیز در این است که ناخالصی‌های جوشی کمتری دارد و مقدار نیتروژن بیشتری در ساختار آن‌ به‌کاررفته است که باعث استحکام جوشی بهتری در لوله می‌شود. مدرک جهانی برای این لوله‌ها، تحمل ۸۵ درصد از فشار وارده می‌باشد. البته امروزه لوله‌های بدون درز خاصی نیز تولید می‌شوند که تا ۹۹ درصد فشار وارده را نیز تحمل می‌کنند و در مکان‌های حساس استفاده گسترده‌ای دارند.

البته این به آن معنا نیست که لوله‌های درزدار دارای استحکام کمی هستند. صرفاً در اینجا به دلیل بررسی تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز به عملکرد مقاومتی بهتر لوله‌های بدون درز اشاره شد. مدرک جهانی ذکرشده، برای لوله‌های درزدار نیز استفاده می‌شود و آن‌ها نیز تا ۸۵ درصد فشار وارده را باید تحمل کنند.

تفاوت در مقاومت در برابر خوردگی

مورد بعدی تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز مربوط به میزان مقاومت در برابر خوردگی است. فاکتور مقاومت در برابر خوردگی، کاملاً بستگی به ترکیب شیمیایی آلیاژ و نسبت اجزای به کار رفته در آن دارد. هر دو نوع لوله اگر از یک آلیاژ یکسان و عملیات حرارتی مشابهی ساخته‌شده باشند، طبیعتاً مقاومت در برابر خوردگی یکسانی در آن‌ها مشاهده می‌شود. اما معمولاً این‌گونه نیست.

پس از عملیات جوش، لوله‌های درزدار در مجاورت با محیط اسید کلریدی قرار می‌گیرند تا مقاومت در برابر خوردگی آن‌ها تست و آزمایش شود. البته نکته‌ای که در اینجا قابل‌توجه می‌باشد این است که خوردگی می‌تواند از نقاط جوش‌خورده نفوذی را به درون لوله اعمال کند و باعث سریع‌تر خورده شدن این لوله‌ها شود. این فاکتور در لوله‌های بدون درز مشاهده نمی‌شود که یک برتری نسبی در این مقایسه به آن‌ها می‌دهد. البته جدا از ترکیب شیمیایی، باید این نکته را متذکر شد که عملیات خمش، جوش و دیگر فرایندها اگر به‌خوبی انجام نشود، باعث تسریع خوردگی فلز در محیط‌های مرطوب و اسیدی می‌شود که باید به‌خوبی و درست انجام‌شده باشد.

تفاوت در قیمت

طبق شواهدی که حاصل‌شده، قیمت لوله درزدار حدوداً نصف لوله‌های بدون درز می‌باشد. بیشتر بودن قیمت لوله بدون درز، طبق برتری‌هایی که در بالا گفته شد، کاملاً منطقی است. در پروژه‌هایی که سعی می‌شود از بهترین امکانات استفاده گردد و همه‌چیز به نحو احسن انجام شود، از لوله‌های بدون درز استفاده می‌گردد.

جمع‌بندی

در این مقاله به تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز پرداخته شد. با توجه به برتری‌های نسبی که لوله بدون درز دارا است، طبیعتاً از قیمت بالاتری نیز برخوردار می‌باشد. اما این به این معنا نیست که لوله‌های درزدار، عملکرد ضعیفی از خود ارائه کرده باشند. همچنین لزوماً در همه موارد نیازی به استفاده لوله‌های بدون درز نیست.

 

https://saveh-pipe.com/wp-content/uploads/2018/10/callme.gif

 

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات فنی و تخصصی شما درباره این محصول می باشند.

انواع لوله با برند زیر موجود است

تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

در این مقاله به تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز پرداخته شد. با توجه به برتری‌های نسبی که لوله بدون درز دارا است، طبیعتاً از قیمت بالاتری نیز برخوردار می‌باشد. اما این به این معنا نیست که لوله‌های درزدار، عملکرد ضعیفی از خود ارائه کرده باشند. همچنین لزوماً در همه موارد نیازی به استفاده لوله‌های بدون درز نیست.

 

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات بسته شده است.