آهن شهر پاسارگاد

فروشگاه محصولات ساوه

قوطی مبلی چیست  کاربرد و ویژگی‌های آن

قوطی مبلی چیست  کاربرد و ویژگی‌های آن

قوطی مبلی (HSS) به قوطی‌های فولادی جوش داده‌شده با مقاومت بالا گفته می‌شود که به‌عنوان عناصر سازه‌ای در ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها و انواع محصولات تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قوطی‌ها در اشکال دایره‌ای، مربعی، مستطیلی و طیف وسیعی از اندازه‌ها تولید می‌شوند. از مزایای آن‌ها می‌توان به جذابیت زیبایی‌شناختی، نسبت استحکام به وزن بالا، استحکام یکنواخت، مقرون‌به‌صرفه بودن و قابلیت بازیافت اشاره کرد. در ادامه مطلب، به کاربرد و ویژگی‌های قوطی مبلی بیشتر خواهیم پرداخت.

 

معرفی قوطی مبلی

اصطلاح قوطی مبلی یا ساختارهای فولادی توخالی (HSS) به قوطی‌های فولادی جوش داده‌شده و با مقاومت بالا اشاره دارد که به‌عنوان عناصر سازه‌ای در ساختمان‌ها، سایر سازه‌ها و انواع محصولات تولیدی استفاده می‌شوند. این محصولات در اشکال گرد، مربع و مستطیل و طیف وسیعی از اندازه‌ها با مشخصات ASTM A500، A1085 و A1065 تولید می‌گردند. به‌طور خلاصه، آن‌ها محصولاتی فولادی و همه‌کاره با مزایای عملی، اقتصادی و زیبایی‌شناختی هستند که ایده آل برای کاربردهای مختلف می‌باشند.

ویژگی‌های قوطی مبلی

مزایای عملی و زیبایی‌شناختی استفاده از قوطی‌های مبلی مثل مقاومت در برابر هوازدگی باعث می‌شود به گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربردهای سازه‌ای در ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها مانند پل‌ها، ساختمان‌های دارای نمای معماری، نرده‌ها و موارد دیگر موردنیاز در ساختمان تبدیل شوند. چهار ویژگی شاخص قوطی فولادی در زیر آمده است:

  1. نسبت قدرت به وزن بالا: قوطی‌های مبلی اغلب به دلیل کارایی ساختاری، اقتصادی‌ترین عضو سازه‌ها هستند. آنها دارای شعاع چرخش بالایی در هر دو محور هستند که عملکرد فشرده‌سازی عالی و کاهش وزن قابل‌توجه را به‌طور هم‌زمان ارائه می‌دهند.
  2. جاذبه زیبایی‌شناسی: قوطی‌های مبلی از نظر معماری به دلیل اضلاع صاف، گوشه‌های گرد و بخش‌های بسته، به‌عنوان یک انتخاب ایده‌آل برای استفاده زیبایی‌شناختی در سازه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  3. سطح کمتر برای پوشش: قوطی‌های مبلی مستطیلی (شامل مربع) تقریباً دوسوم سطح یک بخش باز با ظرفیت مشابه را اشغال می‌کنند. این موضوع به معنای آماده‌سازی سطحی کمتر، مواد رنگ‌آمیزی و کار کمتر و کاهش استفاده از سیمانی است که به کاهش هزینه‌های عمومی می‌انجامد.
  4. مقاطع بسته: مقاطع بسته برای مقاومت در برابر بارهای پیچشی مفید هستند. علاوه بر این، در جایی که نظافت یک نیاز است، مانند پردازش مواد غذایی و سایر تجهیزات تمیزکاری، قوطی‌های مبلی به دلیل حداقل سطوح برای جمع‌آوری گردوغبار و زباله‌ها یک انتخاب خوب به شمار می‌آیند.

انواع قوطی‌ مبلی

مقاطع توخالی فولادی (قوطی فولادی سازه‌ای) به سه نوع اصلی RHS (مقاطع توخالی مستطیلی)، SHS (مقاطع توخالی مربع) و CHS (مقاطع توخالی دایره‌ای) طبقه‌بندی می‌شوند. هر نوع قوطی مبلی دارای ویژگی‌های خاص خود است و برای هدف خاصی نیز استفاده می‌شود.

  1. قوطی‌های مبلی گرد (زیبایی‌شناسی و استحکام): مقاطع توخالی دایره‌ای (CHS) اولین شکل قوطی‌های مبلی هستند و معمولاً در طیف گسترده‌ای از مناطق ساختاری، مکانیکی و ساختمانی استفاده می‌شوند. خطوط تمیز و ثابت، عدم وجود لبه‌های بیرون‌زده و صاف بودن قوطی گرد، آن را به یک انتخاب معماری محبوب برای ایجاد ظاهری زیبا در کاربردهای مختلف تبدیل کرده‌اند.
  2. قوطی‌های مبلی مستطیلی (اقتصاد و استحکام): قوطی‌های مستطیلی (RHS) یک انتخاب محبوب برای کاربردهای مکانیکی، سازه‌ای و ساختمانی هستند. دلیل آن، داشتن سطحی صاف است که منجر به ایجاد ساختاری می‌شود که برای اتصال و انواع دیگر کارهای ساختمانی مقرون‌به‌صرفه تر است. با توجه به مستطیل شکل بودن این نوع از قوطی مبلی در هنگام اتصال به سایر سطوح صاف تنها به برش مستقیم نیاز می‌باشد. همچنین این مدل به حداقل آماده‌سازی لبه برای جوشکاری یا اتصال نیاز دارد و به دلیل داشتن خطوط تمیز، در کنار استحکام سازه از زیبایی‌شناسی معماری نیز بی‌بهره نیست.
  3. قوطی‌های مبلی مربع (تقارن، تعادل، قدرت و زیبایی): قوطی‌های مبلی مربعی (SHS) یکی دیگر از انواع محبوب قوطی‌های فولادی سازه‌ای هستند که از نظر ویژگی‌ها، ظاهر و رفتار ساختاری به‌نوعی حد وسط دو شکل دیگر می‌باشند. این قوطی‌ها دارای یک سطح صاف هستند که برای اتصال و جوشکاری نیز مقرون‌به‌صرفه می‌باشند. آنها دارای خطوطی تمیز هستند و از نیاز حداقلی زمان برای آماده‌سازی لبه‌ها برخوردار می‌باشند. همچنین قوطی‌های مبلی مربعی به‌طور هم‌زمان از ویژگی‌های قوطی گرد و مستطیل نیز برخوردار هستند.

کاربرد قوطی مبلی

این قوطی‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارند و در طیف گسترده‌ای از سازه‌ها قابل استفاده هستند. رایج‌ترین کاربرد قوطی مبلی در قاب‌ها و ستون‌های فولادی جوش‌داده‌شده است. آن‌ها همچنین به‌طور منظم در تیرهای نگهدارندِه فولادی استفاده می‌شوند. زیرا که از قدرت بالا و در عین‌حال از وزن کمی (نسبت به سایر بیم‌ها) برخوردار هستند. سایر کاربردهای رایج برای فولاد ساختاری توخالی عبارتند از:

  • داربست
  • نرده و حفاظ
  • سکوها و عرشه
  • پل‌ها
  • راه‌پله‌ها
  • دروازه‌ها
  • سکوهای هیدرولیک
  • انبارهای ذخیره‌سازی
  • جرثقیل و سایر ماشین‌آلات سنگین
  • طراحی مبلمان و معماری

تفاوت قوطی‌های مبلی گرد و لوله

تفاوت قوطی‌های مبلی گرد و لوله

قوطی مبلی گرد برای استفاده به‌عنوان اعضای ساختاری در نظر گرفته‌شده است. لوله، اگرچه گاهی اوقات به‌عنوان اعضای ساختاری استفاده می‌شود، اما اساساً برای کاربردهای مکانیکی و فشاری در نظر گرفته‌شده است. یک تفاوت مهم، به‌خصوص از منظر معماری این می‌باشد که قوطی‌های مبلی گرد دارای قطر بیرونی برابر با قطر اسمی و ثابت هستند. اما قطر بیرونی یک لوله بسته به ضخامت آن، متفاوت خواهد بود. تلورانس‌ها نیز در قوطی‌های مبلی گرد نسبت به لوله تنگ‌تر می‌باشند. برای مثال، لوله‌ها فقط مستلزم این هستند که سطح آن‌ها در حد معقولی صاف باشد. اما در قوطی‌های مبلی گرد باید آستانه تحمل خاصی برای محصول در نظر گرفته شود. زیرا برای کاربرد در سازه‌ها باید دارای استحکام لازم باشند.

جمع‌بندی

قوطی مبلی به دلیل نسبت استحکام به وزن بالا، صرفه‌جویی و سادگی در مقایسه با سایر محصولات فولادی می‌تواند به طیف وسیعی از کاربردها دست یابد. بنابراین در بسیاری از صنایع و برای انواع کاربردهای ساختمانی بسیار محبوب است.

 

 

https://saveh-pipe.com/wp-content/uploads/2018/10/callme.gif

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات فنی و تخصصی شما درباره این محصول می باشند.

انواع لوله با برند زیر موجود است

ویژگی های مهم استفاده از لوله مبلی چیست؟

قوطی مبلی به دلیل نسبت استحکام به وزن بالا، صرفه‌جویی و سادگی در مقایسه با سایر محصولات فولادی می‌تواند به طیف وسیعی از کاربردها دست یابد. بنابراین در بسیاری از صنایع و برای انواع کاربردهای ساختمانی بسیار محبوب است.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات بسته شده است.