آهن شهر پاسارگاد

فروشگاه محصولات ساوه

انواع لوله گازی و هر چیزی که باید درباره این لوله ها بدانید

انواع لوله گازی و هر چیزی که باید درباره این لوله ها بدانید.

 

می خواهید با انوع لوله گازی آشنا شوید؟ قصد خرید این لوله را دارید اما از کیفیت و قیمت آن مطمئن نیستید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با لوله های گازی و ساختار هر یک از آن ها بیشتر آشنا کنیم.

بازار لوله و اتصالات آنقدر متنوع است که اگر به عنوان یک فعال این حوزه فعالیت نکنیم، نمی‌ توانیم به خوبی محصولات مختلف و نوع کاربرد، قیمت و فرآیند ساخت آن‌ها را تشخیص دهیم. انواع متنوعی از لوله ها در شرایط مختلف تولید و استفاده می شوند که هر یک عمر مفید خاص خود را دارند.

این لوله ها بر اساس کار و هدف انتخاب شده و طبق اصول خاص مهندسی پیاده سازی می شوند. در این راهنما قرار است به معرفی لوله گازی و انواع آن بپردازیم. پس اگر شما هم کنجکاو هستید درباره این لوله بیشتر بدانید، ادامه مطلب ر دنبال کنید.

 

لوله گازی

لوله گازی نوعی لوله فلزی است که به دلیل حساسیت های بالایی که دارد، باید از یک سری استاندارد در ساخت بهره مند باشد. انواع لوله گازی برای این فرایند تولید می شوند که هر یک در جایگاه خود از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

لوله کشی گاز یک سیستم لوله کشی  محسوب می شود که برای انتقال گاز طبیعی از منبع تغذیه مستقیم به سیستم گرمایش خانه، محل کار، کارخانجات، صنایع و محیط های بسته استفاده می شود. این سیستم از خطوط انشعابی تشکیل شده است که به وسیله لوله کشی به تمامی محیط گازرسانی می کند.

لوله های گازی توسط شرکت های خارجی و البته داخلی مختلفی از جمله سپنتا و سپاهان تولید و به دست مصرف کننده می رسند. لازم است متذکر شویم که لوله های گازی بر اساس نوع کاربری مورد استفاده در سایزها و قطرهای مختلفی تولید می شوند.

 

 

انواع لوله گازی

هر نوع لوله گاز مخصوص لوله کشی، دارای مزایای منحصر به فرد، معایب و هزینه های مخصوص به خود است. هنگامی که شما درک درستی از رایج ترین نمونه از لوله های گاز داشته باشید، می توانید یک ماده که منطبق با بودجه شما و طراحی پروژه خود است را انتخاب کنید.

اگرچه اغلب برای ساخت لوله های گازی از فولاد استفاده می شود، اما مواد و متریال مختلفی برای لوله های گازی وجود دارد که با توجه به نوع و محل استفاده این متریال می تواند متفاوت باشد. از جمله این لوله ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • لوله های گازی فولادی
  • لوله های گازی مسی
  • لوله گازی برنجی زرد
  • لوله های گازی آهن انعطاف پذیر
  • لوله گازی آلومینیومی
  • لوله های پی وی سی مخصوص حمل گاز
  • لوله های پلی اتیل مخصوص انتقال گاز

لوله های فولادی تا زمانی که خوردگی ناشی از محیط و گاز انتقال دهنده مشکلی نداشته باشد، می توانند در روی زمین استفاده شوند. لوله های فولادی و لوله های مسی رایج ترین مصالحی هستند که در داخل ساختمان ها استفاده می شوند. انواع لوله گازی به صورت روکار و توکار با توجه به نوع کاربری مورد استفاده قرار می گیرند.

 

لوله گازی API چیست؟

یکی از پرفروش ترین لوله های گازی موجود در بازار نوع API است. این لوله البته در دیگر صنایع از جمله کشتی سازی هم استفاده فراوانی دارد. این عبارت از مخفف کلمات American Petroleum Institute گرفته شده و به معنای انستیتو نفت ایالات متحده است. بنابراین این لوله ها از یک استاندارد تایید شده توسط این موسسه باید برخوردار باشند تا اجازه استفاده در صنعت گازرسانی را دریافت کنند.

این لوله به دلیل حساسیت های بالا در صنعت گازرسانی از انواع لوله مانیسمان یا بدون درز ساخته می شود که بر اساس استاندارد API 5L خواهد بود. هر یک از این انواع لوله گازی خواص و ویژگی های خاص خود را خواهند داشت. گریدهای این نوع لوله بر اساس نوع ترکیبات شیمیایی متفاوت است که تنوع بالایی را از لحاظ کیفیت در اختایر مشتری قرار می دهد.

بر اساس این درجه بندی ما شاهد انواع مختلفی از لوله های API از جمله A25، A25P، A، B، X42، X52، X56، X60، X65 و X70  در نوع PSL1 و BR، X42R، BN تا X80Q در PSL2 هستیم. میزان کربن، فسفر، گوگرد و خواص مکانیکی موجود در هر یک از این لوله ها با دیگری متفاوت است.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات بسته شده است.