آهن شهر پاسارگاد

فروشگاه محصولات ساوه

لوله‌ گالوانیزه سرد

لوله‌ گالوانیزه سرد

لوله‌ گالوانیزه سرد، به نام لوله مبلی نیز شناخته می‌شوند و این لوله‌ها از جنس آهن یا فولاد آهنی تولید می‌شوند که در دمای پایین به گالوانیزه کردن می‌پردازند و یک روکش روی سطح آن‌ها ایجاد می‌شود. این فرآیند به عنوان گالوانیزه سرد یا آبکاری سرد نیز شناخته می‌شود. در این روش، فلزات در دمای نهایتاً ۷۰ درجه سانتی‌گراد آبکاری می‌شوند و منجر به گالوانیزه شدن لوله‌ها می‌شود.

نکته جالب این است که گالوانیزه سرد، مقاومت و استحکام کمتری نسبت به روش‌های دیگر گالوانیزه کردن دارد. حتی با اعمال فشار یا خراش بر روی سطح لوله، روکش آن آسیب می‌بیند. همچنین، طول عمر لوله‌های گالوانیزه سرد، به خصوص در محیط‌های مرطوب، حدوداً بین ۳ تا ۵ سال است. در صورت زنگ‌زدگی، این لوله‌ها به خوردگی می‌پردازند.

برای آماده‌سازی فلزات برای گالوانیزاسیون، سطح فلز باید کاملاً تمیز و خالی از هرگونه آلودگی و زنگ‌زدگی باشد. قبل از انجام عملیات گالوانیزه سرد، فلزات را در محلول‌های اسیدی مانند اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک حل کرده و با ایجاد لرزش و حرکت، هر گونه آلودگی را از سطح آن‌ها از بین می‌برند. سپس عملیات گالوانیزه سرد یا آبکاری آغاز می‌شود.

عملیات گالوانیزاسیون به دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد انجام می‌شود. گالوانیزه گرم یکی از روش‌های رایج‌تر است و شامل پوشش دادن یک شی فلزی یا فولادی به آب گرم حاوی روی است. این فرآیند در دمای ۴۴۹ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود و با خروج فلز از حمام، پوشش روی زمینه آهن یا فولاد با اکسیژن جو واکنش داده و لایه اکسید روی تشکیل می‌دهد. در نهایت، این اکسید با دی‌اکسید کربن واکنش داده و لایه کربنات روی را تشکیل می‌دهد.

گالوانیزه سرد به منظور استفاده از رنگ غنی از روی بر روی سطح فولادی استفاده می‌شود تا از آن در مقابل خوردگی محافظت نماید. در این روش، نمک روی در یک الکترولیت (محلول آبی یا اسیدی) ریخته و به قطعه فولادی اسپری می‌شود. این پوشش بسیار نازک است و پس از مدتی از بین می‌رود. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش حدود ۲۵ میکرون است و عمر این محصول در نهایت ۳ تا ۴ سال است، که در محیط مرطوب می‌تواند به ۵ سال افزایش یابد.

انواع لوله‌های گالوانیزه بر اساس وزن:

۱. لوله گالوانیزه سبک:

  • لوله‌های گالوانیزه بر اساس ضخامت و وزن خود دسته‌بندی می‌شوند. اما برای جلوگیری از ابهام در خریداران، از اصطلاح “سبک” به صورت مستقیم استفاده نمی‌شود. به همین دلیل، وزن و ضخامت دقیق این لوله‌ها محاسبه و مشخص می‌شود.

۲. لوله گالوانیزه سنگین:

  • لوله‌های گالوانیزه سنگین دارای وزن بیشتری نسبت به نوع سبک هستند. این لوله‌ها به طبیعتاً قیمت بیشتری دارند و از مقاومت بیشتری در برابر عوامل آسیب‌زننده برخوردارند.

آشنایی با انواع لوله گالوانیزه بر اساس جنس:

۱. لوله گالوانیزه فولادی:

  • لوله و اتصالات فولادی از جنس فلز فولاد ساخته می‌شوند. این نوع لوله‌ها در کانال‌های فاضلاب و سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌شوند و در مقابل اسیدها، رطوبت و اکسیداسیون مقاومت خوبی دارند.

۲. لوله گالوانیزه آهنی:

  • لوله‌های گالوانیزه آهنی معمولاً رنگ خاکستری دارند و به دو نوع متوسط و سبک تقسیم‌بندی می‌شوند. این لوله‌ها معمولاً لوله با درز نیز نامیده می‌شوند، زیرا در آن‌ها درزها با استفاده از دستگاه مخصوص ایجاد می‌شود. این محصول در اندازه‌های شش متری در بازار قابل دسترسی است.

 

مزایای استفاده از لوله‌های گالوانیزه سرد:

 

  • پوشش گالوانیزه تمامی قسمت‌های لوله را می‌پوشاند و لبه‌ها را محافظت می‌کند. بنابراین، این لوله را می‌توان در فضای باز و در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده کرد.
  • اتصالات لوله‌های گالوانیزه را می‌توان به‌راحتی باز و بسته کرد.
  • لوله‌های گالوانیزه دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی هستند.

مقایسه بین روش لوله‌های گالوانیزه گرم و سرد:

گالوانیزه گرم و سرد هر دو دارای اهداف مشابهی هستند اما تفاوت‌های چشمگیری در روش کاربرد و عملکرد آن‌ها وجود دارد. روش گالوانیزه سرد از سطح فلز در برابر گرمایش محافظت نمی‌کند و از آنجا که یک پوشش است، نمی‌تواند در سطح شیمیایی با فلز پیوند خورده و از دوام و مقاومت کمتری در برابر سایش نسبت به روش گرم برخوردار باشد. اما روش سرد نیز مزایای خاص خود را دارد و برای استفاده سریع و مقرون به‌صرفه بر روی سازه‌ها و اجزای کوچک‌تر ایده‌آل است. åtئç از طرف دیگر، فرآیندهای غوطه‌وری گرم برای سازه‌های بزرگ‌تر، سنگین‌تر و گران‌تر مناسب‌تر هستند. انتخاب روش گالوانیزه کردن در نهایت به یافتن تعادل مناسب بین هزینه و عملکرد پوشش برای یک کاربرد خاص منجر می‌شود.

تشخیص لوله‌های گالوانیزه سرد از گرم:

یکی از سؤالات مهمی که در هنگام خرید برای مشتریان پیش می‌آید، تفاوت گالوانیزه سرد و گرم در لوله‌هاست. تشخیص این لوله‌ها چندان مشکل نیست و با بررسی چند فاکتور ساده می‌توان به تفاوت آن‌ها پی برد. یکی از تفاوت‌های اساسی این دو نوع، نحوه آبکاری آن‌ها است. لوله‌های گالوانیزه سرد در دمای پایین‌تری آبکاری می‌شوند و روکش آن‌ها از زینک است.

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد را می‌توان بر اساس رنگ آن‌ها تشخیص داد. لوله گالوانیزه گرم به دلیل عملیات شیمیایی متحمل شده در زمان ساخت و طی عمل گالوانیزاسیون در دمای بالا براق‌تر و درخشنده‌تر از لوله گالوانیزه سرد است. مهم‌ترین تفاوت این دو محصول در میزان استحکام و مقاومت آن‌ها می‌باشد. لایه روکش آبکاری در لوله‌های گالوانیزه سرد کمتر از روش گرم است، اما لایه‌ای یکنواخت‌تر دارد و ظاهر بهتری دارد. پوشش‌های ایجاد شده با روش سرد در مقایسه با روش گرم ضخامت کمتری دارند، اما در صورت خراش عمیق، ممکن است لایه زیرین آسیب ببیند و زنگ‌زدگی ایجاد شود.

 

کاربردهای مهم لوله‌های گالوانیزه سرد:

 

  • قابل استفاده در صنعت خودروسازی.
  • استفاده در دکل‌های برق و مخابرات.
  • قابل استفاده در فرآیند انتقال آب و فاضلاب.
  • استفاده در تهویه هوا.
  • تخلیه فاضلاب و انتقال گاز.
  • استفاده در پیچ و مهره قطعه‌سازی.

به طور کلی، دمای ۴۲۰ درجه سانتی‌گراد و ادغام مولکول‌های قلع و فولاد باعث افزایش بسیار زیاد طول عمر لوله‌های گالوانیزه آبکاری گرم می‌شود. در واقع، طول عمر لوله‌های گالوانیزه گلخانه‌ای که به روش آبکاری گرم گالوانیزه شده‌اند، تقریباً بین ۱۵ تا ۲۰ سال است.

در مورد لوله‌های گالوانیزه سرد، باید توجه داشت که آبکاری فلز و یا لوله با گالوانیزه سرد تنها ۷ درصد از وزن لوله گلخانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. این نسبت نشانگر این است که روکش روی آن بسیار نازک و کم ضخامت است و حتی با کشیدن یک کلید یا شی فلزی بر روی لوله، روکش آبکاری سرد از روی لوله ساییده و خراشیده می‌شود. به همین دلیل لوله‌های گالوانیزه سرد نسبت به گالوانیزه گرم از استعداد خوردگی بیشتری برخوردارند.

در مجموع، عملیات گالوانیزه کردن لوله‌ها به جهت محافظت از زنگ‌زدگی، خوردگی و آسیب‌پذیری فلزات و فولاد انجام می‌شود. این عملیات، لایه‌ای از فلز روی را بر سطح مواد قرار می‌دهد و در موارد زیادی اعم از صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان خلاصه، انجام گالوانیزاسیون با روش گرم می‌تواند طول عمر لوله‌ها را به طور قابل توجهی افزایش دهد، در حالی که لوله‌های گالوانیزه سرد نسبت به زنگ‌زدگی و خوردگی حساس‌تر هستند.

 

استعلام قیمت و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۴۹۹۸۶۶۶۶ ☎

۰۲۱-۴۹۹۸۶۶۶۷ ☎

ارسال درخواست

 

امتیازپست post

نظرات بسته شده است.