آهن شهر پاسارگاد

فروشگاه محصولات ساوه

لوله گازی ساوه

لوله API گازی ساوه

لوله API گازی، یک نوع لوله فولادی استاندارد است که در صنایع نفت و گاز استفاده می‌شود. API مخفف عبارت American Petroleum Institute است که یک سازمان استاندارد‌سازی در حوزه نفت و گاز است. لوله‌های API دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر فشار، خوردگی و پوسیدگی، عمر مفید طولانی، قابلیت جوش‌پذیری بالا و مقاومت در برابر ترک هستند. این لوله‌ها به دو صورت درزدار و بدون درز تولید می‌شوند و از روش‌های جوشکاری زیر پودری طولی (LSAW)، جوشکاری مقاومتی الکتریکی (ERW) و جوشکاری زیر پودری مارپیچ (SSAW) استفاده می‌کنند.

کاربردهای لوله API گازی شامل خطوط طولانی انتقال نفت و گاز، خطوط لوله‌کشی گاز خانگی، انتقال آب در مصارف خانگی و صنعتی، انتقال مواد شیمیایی در فشار بالا، صنعت کشتی‌سازی و انتقال فاضلاب صنعتی می‌باشد.

لوله API گازی بر اساس استاندارد API 5L دسته‌بندی می‌شود به دو دسته PSL-1 و PSL-2 که در ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی با هم تفاوت دارند

API مخفف عبارت American Petroleum Institute می‌باشد و به معنای انجمن نفت آمریکا است. این سازمان سیاست‌ها، پروتکل‌ها و استانداردهای مربوط به تولید و نظارت بر لوله‌های API را طراحی و ارائه می‌دهد. متاسفانه در برخی از منابع و وب‌سایت‌ها، اشتباهاتی در معرفی لوله‌های API صورت می‌گیرد و توضیحات درستی درباره آنها ارائه نمی‌شود.

لوله API گازی ساوه

لوله‌های گازی در ساختمان‌ها برای انتقال گاز به مصرف‌کنندگان استفاده می‌شوند. محاسبه قطر لوله گاز ساختمان به منظور تأمین حجم مناسب گاز مورد نیاز در سیستم، مهم است. برای محاسبه قطر لوله گاز ساختمان، دو پارامتر اصلی باید در نظر گرفته شوند: مصرف گاز و مسیر بلندترین لوله.

مصرف گاز با لیست کردن تمامی دستگاه‌های مصرف‌کننده گاز در ساختمان و مراجعه به جدول مصرف محاسبه می‌شود. بلندترین مسیر لوله توسط محاسبه طول لوله‌کشی از نقطه رگولاتور تا دورترین مصرف‌کننده در ساختمان تعیین می‌شود. محاسبه نهایی قطر لوله گاز بر اساس بلندترین مسیر و مصرف گاز صورت می‌گیرد و قطر متناسب از جدول انتخاب می‌شود.

 

این مراحل برای هر بخش از لوله گاز تکرار می‌شود. حداقل قطر لوله اصلی ساختمان ۱ اینچ است. اندازه‌گیری لوله‌های متر و سایر پارامترهای مرتبط با متر گاز در آیین‌نامه‌ها ذکر نشده است، اما آشنایی با آنها ضروری است. در پایان مقاله، یک جدول با ارزش‌های مهم برای اندازه‌گیری گاز قرار داده شده است. اندازه‌گیری بخش‌های دیگر لوله گاز نیز با روش مشابهی انجام می‌شود و مصرف گاز عبوری از هر بخش را در نظر می‌گیرد.

کاربرد لوله های گالوانیزه 

این نوع لوله های گالوانیزه” گاهی برای تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی کوچک به کار برده می شود.

ولی مورد استفاده اصلی آنها برای انتقال آب و گاز یا در گلخانه ها می باشد.

جنس لوله های گالوانیزه 

جنس لوله های گالوانیزه از فولاد نرمی است که در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده درز آن را جوش می دهند.

سپس آنها را جهت افزایش مقاومت در برابر اسیدها و زنگ زدگی ها در یک وان آبکاری روی اندود (گالوانیزه) می کنند.

مقاومت

این نوع لوله ها نسبت به نوع آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارند و کلیه اسیدهایی که برای چدن مضر می باشند فولاد گالوانیزه را هم خراب می کنند.

متراژ 

کلیه لوله های فولادی و آهنی گالوانیزه در شاخه های ۶ متری و دو سر دنده با قطر۱ اینچ تا ۸ اینچ تولید می گردند.

قطر 

قطر این لوله ها معمولاً‌ قطر اسمی است که بزرگتر از قطر داخلی و کوچکتر از قطر خارجی است. همچنین در بازار این لوله ها را بر اساس نمره می شناسند. لوله های گالوانیزه نیز به وسیله دنده پیچی به یکدیگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندی می شوند.

نکته

از اتصال این لوله ها به روش جوشکاری باید پرهیز نمود زیرا بر اثر حرارت ناشی از جوشکاری و سوختن روکش گالوانیزه (آلیاژ روی) دود غلیظ و سفیدی تولید می شود که محیط کار را آلوده می نماید و تنفس آن ایجاد مسمومیت کرده و موجب آسیب دیدن دستگاه تنفسی می شود.

سایز های لوله گالوانیزه سال ها پیش لوله ها با اندازه های دقیق قطر داخلی سایز می شدند.

مثلا لوله ۱ اینچ واقعا به قطر داخلی ۱ اینچ بود.

با این حال با گذشت زمان و با پیشرفت روش های تولید و استانداردتر شدن تولیدات و از آنجا كه افزایش ضخامت دیواره برای سازگاری با شرایط دما و فشار بالا لازم شد دیگر لوله ها با سایز اسمی بجای سایز واقعی نام گذاری و سایز بندی شدند.

همچنین قطر خارجی لوله ها ثابت نگه داشته شد.

ضخامت 

بنابراین ضخامت دیواره عامل موثر در سایز، و قطر خارجی بخاطر استاندارد كردن اتصالات ثابت نگه داشته شد.

سایز اسمی

نامی است كه ما به دسته خاصی از لوله ها اتلاق می كنیم.

سایز اسمی و قطر خارجی واقعی برای لوله های سایز ۱۲ اینچ و كمتر با هم متفاوتند برای سایز های ۱۴ اینچ و بیشتر این دو مقدار دقیقا برابرند.

سایزها 

“لوله گالوانیزه” در رنج وسیعی از سایز ها موجودند.

این به هیچ وجه غیر متداول نیست. كه لوله ای به كوچكی ۲/۱ اینچ و به بزرگی ۶۶ اینچ موجود باشد.

قطعات لوله می توانند طبق سفارشات سایزهای دیگری نیز داشته باشند.

البته این انتخاب سایز همیشه اقتصادی نیست چون سایزها ی فرد در دسترس نمی باشد.

بهترین راه این است كه نزدیكترین سایز به اندازۀ مورد نیاز كه متداول و به صرفۀ اقتصادی باشد انتخاب گردد.

كوچكترین سایز ها عبارتند از ۰٫۵،۰٫۷۵،۲،۳،۴،۶،۸،۱۰،۱۲٫ سایزهای بزرگتر عبارتند از ۱۴ و بالاتر (البته با فواصل ۲ تایی).

سایز اسمی فقط به نامیدن سایز لوله ها با نام آن مربوط می شود.

 

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران

جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۴۹۹۸۶۶۶۶ ☎

۰۲۱-۴۹۹۸۶۶۶۷ ☎

ارسال درخواست

کاربرد لوله‌های گازی

لوله‌های گازی در ساختمان‌ها برای انتقال گاز به مصرف‌کنندگان استفاده می‌شوند. محاسبه قطر لوله گاز ساختمان به منظور تأمین حجم مناسب گاز مورد نیاز در سیستم، مهم است.

محاسبه قطر لوله گاز

برای محاسبه قطر لوله گاز ساختمان، دو پارامتر اصلی باید در نظر گرفته شوند: مصرف گاز و مسیر بلندترین لوله. مصرف گاز با لیست کردن تمامی دستگاه‌های مصرف‌کننده گاز در ساختمان و مراجعه به جدول مصرف محاسبه می‌شود. بلندترین مسیر لوله توسط محاسبه طول لوله‌کشی از نقطه رگولاتور تا دورترین مصرف‌کننده در ساختمان تعیین می‌شود. محاسبه نهایی قطر لوله گاز بر اساس بلندترین مسیر و مصرف گاز صورت می‌گیرد و قطر متناسب از جدول انتخاب می‌شود.

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات بسته شده است.